lördag 29 december 2007

Bus i skogen och lydnadsträning


Idag har vi varit och gått i skogen. Ammi hittade en pinne som hon började rejsa runt med och till och med Inka fick för sig att hon skulle leka lite och började jaga Ammi. Men hon blev less rätt så snabbt så då fick Ammi springa och leka med pinnen själv :).
Utöver det så har vi tränat lite lydnad inomhus. Jag försöker lära Ammi att ha bättre koll på sin bakdel. Hitills har vi tränat en massa att jag vrider mig åt höger med små, små steg och hon ska följa efter genom att enbart vrida rumpan. Det funkar jättebra så nu har jag oxå börjat med att vi ställer upp så att Ammi är mellan mig och en vägg och så backar jag och klickar när hon rör sig bakåt på precis det sätt jag vill. Ammi tyckte att det var JÄTTESVÅRT och blev lite frustrerad i början, men sen började hon fatta vad jag ville. Jag tränar också på att hon ska ligga med huvudet i backen på kommando. Vi hade lite problem med platsliggningen i höstas så det känns som att det kan vara en bra grej att lära henne. Hon har börjat förstå vad jag vill så pass bra att jag känner att jag snart kan lägga in kommandot.

Inga kommentarer: