söndag 15 juni 2008

anmält till specialen

I torsdags skickade jag in anmälan till specialen. Det blir NKL jakt där vi borde komma med eftersom vi har ett 2:a pris och så blir det jaktklass på utställningen. Jag hoppas verkligen hon hunnit få tillbaka lite päls tills dess för just nu är hon helt naken :).

Igår var jag hos Sanna och tränade jakt igen. Vi jobbade med hur jag ska hantera övergångarna mellan tex. stora sök och jobb där Ammi måste fokusera och samla ihop sig. Eftersom Ammi är så livlig och hennes ben gärna vill springa fort så måste hon lära sig att sänka farten och jobba i små områden, stora sök kan hon redan så det behöver hon inte träna. Hon har dessutom mycket eget huvud och vill gärna tro att hon redan vet vad som ska hända och var. Så jag ska jobba med att lägga flera olika stationer som inte Ammi får se och sedan ska jag bestämma i vilken ordning vi tar dom. Jag får inte låta henne få vind på något annat och gå dit utan har jag sagt att hon ska jobba i ett visst områden så ska hon det. För att lära henne att lyssna mer på mig så ska jag framförallt köra jobb där jag styr, tex. riktade närsök eller korta linjetag. Detta för att Ammi ska lära sig att det lönar sig att lyssna på matte för matte har koll på var dummie/viltet finns. En annan av Ammis små "egenheter" är ju att hon helst vill behålla viltet för sig själv. Så vi jobbade också lite med hur jag ska göra för att Ammi ska få sug in till mig med viltet. Vi testade olika sätt att bryta hennes "mitt, mitt, mitt" tanke när hon kom fram till viltet och istället få henne att tänka "snabbt in till matte så får jag min jättebra belöning". Jag har jobbat lite med klicker hemma och man såg att vid några tillfällen när hon hörde klicket så ändrade hon tanke. Så det blir att jobba vidare med klicker och riktigt gott godis samt väldigt mycket beröm när man ser att hon har rätt tanke i huvudet.

Utöver det så fick jag det glada beskedet att jag fått ett jobb som jag sökt. Det innebär kortare resvägar (jag kan tom åka kommunalt) och inget personalansvar. Så min förhoppning är att jag ska ha mer tid och energi över till hundträning när jag börjar där. Det är dessutom en riktigt rolig tjänst som jag tror att jag kommer att stortrivas med och jag känner flera av dom som jobbar i gruppen och det är bra människor att jobba med. Så det känns som om jag dragit en vinstlott där.

Inga kommentarer: