tisdag 12 februari 2008

kurs med Niina Svartberg

Idag var det kurs i Praktiskt tävlingspsykologi med Niina Svartberg. Kursen kommer att handla om Tävlingsnerver, Koncentration, Självförtroende, Målsättning, Konstruktivt tänkande, Störningskontroll, Träna för tävling och Tävlingsrutiner. Niina berättade bland annat att man gjort en undersökning bland framgångsrika friidrottare (som har stått på pallen i OS) och kommit fram till att en anledning till att dom var så framgångsrika var deras förmåga att koncentrera sig. Hon pratade också om hur man ofta lägger ned en massa tid och energi på att tänka på saker som man inte kan påverka. Man kan inte påverka vilket väder det kommer att vara på tävlingsdagen eller om konerna på rutan kommer att vara gula istället för röda. Så istället för att fokusera på sådana saker så ska man tänka på sånt man kan påverka. Tex. hur ska jag bete mig när jag går in på planen, hur ska jag få hunden att tycka att det är roligt att tävla? Det är saker man kan påverka så då är det sådant man ska lägga sin energi på. Vi pratade även om kroppsspråk, andning, tankarna man har i huvudet innan man går in på planen, ögonkontroll (tittar jag på hunden eller på saker runt omkring när jag är inne på planen? - hur påverkar det hunden?). Hur stoppar jag negativa tankar från att ta sig in i huvudet? Mm, mm.
Vi gjorde även en del praktiska övningar för att göra oss medvetna om hurdant vårt korppsspråk är när vi tränar med våra hundar och även en där vi tränade tävlingsmässigt och dom som var funktionärer utsatte oss för oväntade saker (tex tävlingsledare som gjorde fel, domare som inte var pålästa mm) för att se hur man reagerar. Sedan diskuterade vi vad vi sett och hur man kan tänka för att i sådana situationer se till att hunden påverkars så lite som möjligt. Vi avslutade dagen med att prata om koncentration samt mål och vad skillnaden mellan Uppgiftsmål och Resultatmål är och varför det är så viktigt att ha båda delarna. Kort sagt var det en väldigt nyttig kursdag - nu snurrar en massa tankar i huvudet på mig.
Nästa kurstillfälle är den 22:a och jag ser redan fram emot det.

1 kommentar:

Teknikutbildning sa...

Hundkurser och andra kurser för din fritid. Kika här: http://www.kurser.se/listEducations.aspx?CategoryID=203&Keyword= MVH Fredrik Andersson