lördag 23 februari 2008

Så otroligt nöjd!!!!

Under veckan som gått har vi tränat flitigt och över lag har det gått riktigt bra på träningarna. Igår så hade vi kurstillfälle nr 2 (av 2) i Praktiskt tävlingspsykologi med Niina Svartberg. Vi började med att prata om mål och varför det är så viktigt att inte bara ha reslutatmål utan även Uppgiftsmål, Känslomål och Träningsmål. Sedan pratade vi om rutiner - dvs saker man gör mellan momenten för att förbereda hunden på vilket moment som kommer härnäst. Därefter gick vi ut och fick 1 och 1 köra 2-3 moment och visa upp vilka rutiner vi hade inför dessa. Sedan diskuterade vi hur det sett ut och hur rutinen verkade ha funkat. Eftermiddagen ägnade vi åt att prata om hur man kan skapa bilder i huvudet. Som övning fick vi sedan välja ut ett moment, gå igenom det i huvudet, gå ut och köra det UTAN hund och slutligen hämta hunden och köra. Många upplevde att när man gått igenom momentet i huvudet var det mycket enklare att få det att funka med hund oxå (tänka sig vad lite tankekraft kan göra :)).

Med detta i baggaget så åkte jag och Ammi för att tävla LKL2 idag och jag måste säga att så mentalt förberedd har jag aldrig varit. Jag hade i mitt huvud gått igenom hela LKL2 och sett hur jag utförde rutinerna inför varje moment. Mitt mål var att skapa en "vi-bubbla" och få med mig Ammi mellan varje moment. Och det gick LÅNGT över förväntan. Ammi var fokuserad och motiverad, hon och jag var ett team och jag lyckades skärma av omvärlden. Och med det på plats så kom även poängen. Platsliggning - 10, Fritt följ - 9, Läggande - 9, Inkallande med ställande - 8, Rutan - 8,5, Apportering - 8,5, Fritt hopp över hinder - 10, Fjärrdirigering - 10, Helhetsintryck - 9,5. Totalt 184p och en 1:a placering. Detta tar jag defintivit med mig och det känns så roligt att nu börja träna LKL3 :).

Inga kommentarer: