söndag 20 april 2008

våren har kommit!!!!!

Nu är den äntligen här på allvar - våren. I helgen har solen skinit och det har varit varmt och skönt ute, vilket gjort att jag tagit mig i kragen och tränat ordentligt med Ammi. I lördags var vi ute i Orhem med aktivitetsgruppen och tränade jakt. Vi började med markering där vi ställde upp oss på en linje och sedan fick den som kastade säga vilken av hundarna som skulle få apportera. Kastaren gjorde det lite klurigt genom att kasta apporten framför sig istället för, som dom flesta gör, åt sidan. Ammi var väldigt het och jag fick jobba med henne för att få henne att vara tyst när dom andra apporterade. Sen gjorde hon en jättefin markering, inga som helst problem med att den kastades framför kastaren. Efter det körde vi linjetag och där gick hon som en klocka, full vart ut och slog på näsan när jag blåste närsökssignal. Sen var det dags för lite fika och hundsnack, det var så härligt att kunna sitta i solen och njuta. Efter fikat så gick jag bort och kikade lite på en bunt valpar som hade valpkurs på ängen bredvid. Det var Louise senaste kull som var samlade - gud så söta små ulltottar. Man blir så valpsjuk när man ser dom :P. Jag och Ammi avslutade med att köra ett sök. Jag lät henne plocka in 4st dummies och hon hade hög motivation hela tiden. Däremot så är hon fortfarande ostrukturerad i sitt sök och det märks att hon behöver mer erfarenhet så att hon lär sig lägga upp söket på ett bättre sätt.
Idag så var vi ut till klubben och körde lydnad. Ammi är fortfarande väldigt på i fotgåendet i början och vill ploga lite. Men det har blivit bättre så jag får fortsätta jobba med belöningspunkter och tempo för att få henne att förstå var positionen är. Sättande under gång är klockren, så det känns skönt. Resten av LKL 3-momenten behöver fortfarande lite finslipning, men det är på gång. Nu kan jag tex stå 3m ifrån henne på fjärren och hon gör jättefina skiftningar, så det tar sig så sakteliga.
Jag har oxå hämtat hem 2st änder idag och tänkte ta och köra avlämningar under veckan så får vi se om jag ändå inte startar på tollingjaktprovet. Det som fattades i höstas var ju avlämningar och stadga. Så kanske att jag kan få till det om jag ligger i (det sista som överger en är hoppet).
Inka ska till och löpa om 1,5-2 månader och i och med att hon varit så deppad och knepigt dom senaste löpen så har jag bestämt mig för att nu får det räcka. Varken hon eller jag pallar med ett löp till, så på onsdag blir det kastrering för lilla damen. Förhoppningsvis ska det göra att hon får några sista år utan att vara påverkad av hormoner 4 månader per år. Men det känns lite nervöst, en operation är ju ändå alltid en operation. Men just kastreringar gör ju veterinärerna jämt och ständigt så det borde inte hända något. Men jag kommer att vara jättenervös ända till dom ringer och säger att det är klart och jag kan hämta henne.

Inga kommentarer: