onsdag 30 april 2008

mycket att rapportera

De senaste dagarna har jag flaxat från den ena saken till den andra så det har inte hunnits med att göra någon redovisning här på bloggen. Men nu kommer den i alla fall;

Söndag - tollingjaktprov i Söderköping. Jag åkte dit med ambitionen att det åtminstone var ett bra träningstillfälle men hade inga förväntningar på någon större prestation i och med att vi inte tränat. Men Ammi lyckades återigen slå sin matte med häpnad. Hon gjorde en helt STRÅLANDE insats!!! Hon var stadig under transport, tyst och fokuserad i gömslet. Gjorde en riktigt bra tolling. Fixade vattenmarkeringarna jättebra och lämnade av båda i hand. Behövde lite hjälp på dirigeringen men hittade den och lämnade av i hand. Tog snabbt in 5st vilt på söket som jag fick i hand allihopa. Jag är verkligen SUPERNÖJD med vår insats. Kritiken lyder som följer:

Samarbetsvilja: Visar tillräcklig samarbetsvilja för att lösa sina uppgifter
Sökarbete: Visar mycket god söklust, arbetar med bra marktäckning, finner vilt som snabbt inlevereras.
Fart: Välanpassad
Uthållighet: Tillräcklig för provet.
Näsa: Används väl
Dirigerbarhet: Löser den riktade uppgiften på ett godtagbart sätt
Markeringsförmåga: Markerar utmärkt, löser snabbt uppgiften
Skottreaktion: Uppmärksam
Stadga: Visar god stadga i förflyttning och inför falland vilt samt är tyst
Tolling/Apporteringslust: Mycket spontana upptag och snabba inlevereringar. Gör ett bra inledande och avslutande tollingarbete
Apportgrepp: Ibland något olämpligt grepp, flertalet dock bra, i övrigt bra viltbehandling
Simteknik. Effektiv
Vattenarbete: Gör mycket villigt i samt arbetar gärna i vatten
Sammanfattande kritik: En arbetsvillig tik med bra markeringsegenskaper och tollingarbete, snabba inlevereringar, visra också mycket god söklust, ibland något olämpligt grepp. Skulle vara önskvärt med något bättre styrbarhet i riktade uppgifter men är en god representant för sin ras.


Vi fick ett 2:a pris, men det var definitivt VÄLDIGT nära ett 1:a pris.

Må-tis; Lydnadskurs hos Kent&Niina Svartberg. Som vanligt otroligt lärorikt. Så fort jag samlat mina tankar så ska jag försöka skriva ned det jag tyckte var mest intressant från kursen.

Inga kommentarer: