söndag 14 december 2008

stackars lilla inki-pink

Igår så träffades jag och Karin för att träna lite lydnad och jakt. Termometern visade på någon minusgrad men när man väl steg utanför dörren så kändes det som 10 minus eftersom det var så rått i luften. Vi började med att träna lydnad med Ammi och Kuta. Det märks att Ammi är på väg in i löp, för hon var mer ofokuserad än hon vanligtvis är. Att det sedan var blött och kallt på marken gjorde att hon tyckte att det var onödigt att behöva lägga sig :). Hennes rutskick var dock jättefina och hon går numera rakt in i rutan. Hon hade sett mig ställa ut vår rutan och där var det full fart in. Sedan gick jag iväg och skickade henne på den ruta Karin ställt upp och där studsade hon lite som en känguru innan hon fick syn på den och då var det full fart in i den också. Men det som var roligt var att även om hon inte riktigt hade koll på Karins rutan så sprang (nåja, skuttade) hon i alla fall rakt fram tills hon fick syn på den. Det verkar som om hon har förstått att den bör finnas rakt ut.

Sedan bytte vi hundar och tog med oss Inka och Svea och la ut ett stort sök med 10st dummies. Dom fick varva att ta in 2 i taget, båda hundarna jobbade fint och tyckte att det var jätteroligt. Svansen gick på Inka hela tiden :). Karin kommenterade att vi har tur eftersom våra "gamlingar" fortfarande är så pigga och jag höll glatt med. Men se det fick jag äta upp i morse. Jag vaknade med en liten inki-pink som hade ordentligt ont i magen och gick och sträckte på sig och kräktes. Vi skulle egentligen ha åkt till min syster eftersom hennes små tvillingar fyller 5 år idag men det vara bara att ringa och säga att jag tyvärr inte kunde komma. Det lugnade ned sig frammåt lunch-tid men hon har fått fasta hela dagen (vilket hon inte förstår nyttan med :)) och imorgon blir det morotspuré, snabbmakaroner och kokt fisk.

På tisdag så ska jag och Ammi gå kurs hos Eva Bodfält, den handlar om hur man ska få hunden att fokusera och koncentrera sig. Ska bli jättespännande.

Inga kommentarer: