onsdag 11 februari 2009

på och av

Idag har jag varit på ytterligare en tankeväckande föreläsning hos Eva Bodfält. Ämnet för dagen var on/off - hur vi lär hunden att kunna vara passiv. Eva började med att prata om att man ofta säger att aktiva hundar alltid ska dämpas och att man inte ska dra upp dom. Hennes uppfattning var tvärt om att aktiva hundar ofta behöver leka ordentligt för att "blåsa ur" sig för att dom sedan ska kunna vara passiva.

Det är viktigt att man lär valpen att leka-koppla av-leka-koppla av. Dvs man leker med hunden och sedan slutar man och väntar då tills hunden har lugnat ned sig och visar "rätt beteende" (vilket kan vara olika från hund till hund men tex. att den satt sig ned, slutat vifta på svansen) och börjar sedan leka med den igen. På så vis lär man hunden att när det lugnar ned sig och har rätt attityd så får den aktivitet igen. Det man ska tänka på när man väntar på att hunden ska lugna ned sig och visa rätt beteende är att inte titta på hunden. En hund som tittar på en är alltid aktiv. Detta tränar man sedan i olika situationer och låter hunden vänta längre och längre innan aktiviteten kommer igen.

Detta kan man sedan föra in i jaktträningen om man tex har problem med pip. Gå så pass nära andra hundar som tränar jakt att hunden inte blir blockerad men börjar pipa, ha inte hunden under något kommando. Vänta sedan ut hunden (se till att själv vara i rätt sinnesstämning, dvs avslappnad både kroppsligt och mentalt) tills den slutar pipa, kanske sätter sig ned och fokuserar. Då vänder du helt om och låter hunden jobba bakåt på något som du (förutseende som du är) lagt ut åt det hållet tidigare. När du står och väntar på att hunden ska bli tyst så kan du tex ha händerna i fickorna, det blir i förlängningen en signal till hunden att nu ska vi vara passiva.

Jag måste verkligen säga att helgens kurs tillsammans med dagens föreläsning har gett mig en uppsjö av idéer för hur jag ska träna Ammi. Nu känns det som om jag har en plan för hur jag ska jobba med henne och få hennes fotgående och passivitet att fungera. Tidigare kändes det som om jag jobbade planlöst och då kändes det inte roligt eftersom jag inte visste riktigt var jag skulle börja och hur jag skulle stegra svårigheterna. Jag är jättepeppad att träna jakt igen, det här var precis vad jag behövde för att få tillbaka motivationen för jakten :D.

1 kommentar:

Patrik sa...

Bra att motivationen är tillbaka. Jag vill läsa mer om din jaktträning.