tisdag 25 mars 2008

lite lydnadsträning

Idag var vi hos Lotta och tränade igen. Först tittade vi lite på fjärren där vi jobbat med skiftena stå-ligg och ligg-stå de senaste 2 veckorna. Stå-ligg har varit jättesvårt för Ammi. Hennes filosofi i livet är ju att allting ska gå så fort som möjligt och det innebär att man slänger ut frambenen på kommando ligg. Så jag har fått uppbåda allt mitt tålamod (tur att hon ser så söt ut när hon inte fattar vad man vill/säger) och visat henne att hon istället ska fälla sig bakåt utan att förflytta baktassarna. Sen har jag döpt förflyttningen till back för att göra det tydligt för henne att det är skillnad på detta och tex läggande under gång. Efter två veckor så kan jag nu stå ca 1m framför henne och hon gör det hela jättefint. Vi tränade också rutan där jag gått över till att använda tasstarget på henne. Tidigare så la jag bollen bortanför rutan men har insett att hon då bara ser bollen och inte rutan så hon har inte lärt sig att leta efter rutan. Det har funkat mycket bättre med tasstarget så nu har hon lärt sig att det är rutan hon ska till. Nu måste jag börja göra targeten mindre och mindre för att till slut kunna börja plocka bort den. Vi jobbade även med ingångarna på apportering. Hon har en tendens att göra en stor lov bakom mig när hon kommer in med en apport och jag vill istället ha en snärtig ingång där hon i princip bara slänger runt rumpan in i position. Vi avslutade med att träna inkallning med ställande och läggande och där insåg jag att jag måste backa när det gäller ställandet. Hon har fått riktigt dåliga ställanden. Hon bromsar upp riktigt fint, men sen så tar hon flera steg innan hon riktigt stannar och så vill jag inte ha det. Men det är ju så med lydnad, det är ofta 2 steg frammåt och sedan 1 tillbaka innan det riktigt sitter. Men även när det sitter så måste man underhålla, annars glömmer dom små liven vad det är man vill :P. Men jag är jättenöjd med dom framsteg vi gör och planen är att jag ska kunna tävla 3:an efter sommaren.

Inga kommentarer: