lördag 15 mars 2008

lite viltträning

Idag så hade vi tinat 2 fåglar (en trut och en and) och åkte ut och testade lite för att se hur vi låg till efter vinterns uppehåll i jaktträningen. Jag ville bara se hur hennes upptag och avlämningar var så jag vallade en 40x40m ruta och la ut fåglarna. Hon hittade anden först och ställde sig och nosade lite så jag manade på henne och då kom hon med den och gjorde en snygg avlämning. Sedan var det dags för truten, trut är den fågel hon har mest problem med. Jag vet inte varför, kanske har det något med doften att göra? Och mycket riktigt så började hon strula när hon skulle ta den så jag fick gå ut och säga åt den lilla damen att sluta dumma sig. Då tog hon den och kom fint. Jag gjorde om samma sak två gånger till och då kom hon jättefint både med and och trut, satte sig framför mig och lämnade fint av i hand, så det kändes jättebra. Men jag insåg att hon har tappat sök-kondition för på sista skicket så ställde hon sig och tittade frågande på mig. Jag stod alldeles still och tittade bara ut i sökrutan och efter några sekunder så gav hon sig iväg och hittade ganska så snabbt den sista fågeln. Hur som helst så känns det ändå bra eftersom jag ju tänkt anmäla mig till tollingjaktprovet som går i Östergötland i april. Det jag måste träna på är stadga och avlämningar från vatten och naturligtvis ännu mer vilthantering.

Inga kommentarer: