torsdag 1 maj 2008

lydnadskurs

Måndag - tisdag denna vecka så har jag och ett gäng tollarboare + 2 agrosofer gått lydnadskurs för Kent&Niina Svartberg. Jätteroligt och väldigt lärorikt!!! En sak som jag insett efter denna kurs är hur mycket tid och målmedvetenhet som krävs för att ta sig riktigt långt inom lydnad. Det gäller att planera sina träningspass in i minsta detalj - vad ska ska man träna, vad vill man uppnå, vilka kriterier har man för att vara nöjd och belöna, vad gör man om det inte riktigt går som man tänkt sig, osv. Jag har oxå insett att man oftast går alldeles för fort fram och det är därför man ofta får bakslag - hunden har inte till 100% fattat momentet. Sedan så är det fenomenet överträning. Hur ofta tränar man för mer än det som står i reglerna? Typ aldrig. Ska min hund klara rutan på 15m håll så tränar man för att den ska klara 15m, men egentligen ska man träna för att den klarar 30m. Ska hunden klara fotgående i 4minuter så ska man träna för att den klarar 7 minuter. En tävling ska vara plättlätt för hunden, den ska inte vara på gränsen för vad hunden klarar. Sedan hade vi oxå praktisk träning där vi fick köra 3 moment per dag som vi kände att vi behövde hjälp med. Jag valde fotgående, vittring, fjärr, metallapport och ingångar. Jag fick jättemycket bra tips och råd för hur jag ska komma vidare med dom momenten och man insåg att det inte är hunden som är trögfattad :) utan det är jag som är otydlig i min kommunikation. När jag väl var tydlig så var det inga problem att få Ammi att fatta vad hon skulle göra. Jag är verkligen jättepeppad att gå vidare i min träning och ska försöka skärpa till mig och planera min träning bättre.


Malin och Keno tränar ställande


Jag och Ammi tränar fotgående


Louise och Vilja tränar fotgående

Inga kommentarer: