tisdag 14 oktober 2008

förevisningsobjek :)

Idag hade Louise blivit övertalad att prata om retriever i allmänhet och tollare i synnerhet för ett gäng etologi-studenter som håller på att lära sig om hundars egenskaper och personligheter. Jag visade upp Ammi och Karin visade upp Kuta, Louise hade valt Ammi&Kuta just för att de (trots att de har samma pappa) är rätt så olika varandra. Kuta är ju en mjuk och förig kille medan Ammi är mer självständig och med eget huvud och det är alltid roligt att se vad det innebär rent praktiskt när man jobbar med en hund.

Vi började med lite tollingarbete följt av en dubbelmarkering (lång sådan), en dirigering och slutligen ett litet sök. Idag använde vi oss enbart av änder och det var första gången vi tränade jakt sedan det mindre roliga jaktprovet. Det var jättelänge sedan jag och Ammi tränade tolling men det gick ändå bra även om hon var lite orolig när hon skulle vara stilla. På dubbelmarkeringen så sprang hon över något intressant på vägen ut till 1:a fågel som hon bara måste kolla upp innan hon fortsatte ut och tog första fågel som hon levererade fint i hand. Den 2:a fågeln sprang hon rakt ut till och även den kom raka vägen in i hand. Sedan fortsatte vi med linjetaget där jag skulle stanna henne på halva vägen ut och sedan ge henne ett nytt ut-kommando. Första gången jag blåste så stannade hon och kom tillbaka till mig fast jag gav henne sittkommando??? Så jag skickade om henne och blåste stoppsignal och gav henne sittkommando och då satte hon sig jättefint och gick kanon på mitt ut-kommando och började även söka fint på mitt sök-kommando och kom raka vägen in med anden när hon hittade den. Slutligen var det då ett litet sök med 5st änder. Ammi jobbade jättefint och hade näsan på bra. Den första anden levererade hon jättefint, men på and nr 2 så började hon strula lite och var på väg förbi mig med den. Den 3:e anden sprang hon förbi mig med och ville inte lämna av utan jag fick ge henne ett ordentligt sitt-kommando för att få henne att stanna upp så att jag kunde ta den. Men idag så behöll jag lugnet och mindes vad Peggy sagt att jag skulle göra för att få Ammi att stanna till och förstå att jag "krävde" att hon skulle lämna av till mig. Så när hon var på väg in med and nr 4 och inte tenderade att bromsa upp för att lämna av till mig så satte jag upp handen och tog ett rejält kliv mot henne samtidigt. Det funkade kanon - Ammi bromsade genast upp och satte sig och jag kunde lugnt och fint ta anden och skicka ut henne igen. Även denna gång så tog jag ett steg mot henne och satte upp handen när hon var på väg in med and nr 5 och även denna gång så bromsade hon snällt upp och satte sig. Det kändes som en liten seger att ha lyckats locka fram det beteende som förstörde jaktprovet för oss och sedan kunna bryta det.

Nu ska jag stoppa lite köttbullar på fickan och gå ut och träna rutan och vittringen.

Inga kommentarer: