måndag 20 oktober 2008

Rutan - vår stötesten

Alla ekipage ska ju ha något moment som hunden bara inte fattar och för oss är det uppenbarligen rutan!!! Igår när jag tränade med Karin och fick lite råd så tyckte jag att det verkade som om det lossnade lite. Men idag så backade vi flera steg igen. Jag gjorde precis som igår så att jag la ut hennes tasstarget och sedan skickade henne från ganska nära håll. Men idag så började hon strula med att apportera sin tasstarget. Jag tog lugnt ifrån henne den och la tillbaka den. Då började hon springa runt rutan (såg ut som om det fanns en osynlig linje som hindrade henne från att gå in). När det inte gav något så testade hon att i tur och ordning apportera konerna. Jag tog tyst ifrån henne dom och satte tillbaka dom. Nu försökte hon återigen apportera sin tasstarget så jag tog bort den och beslöt mig för att låta henne hitta mittpunkten utan target och då belöna henne. Kan säga att det var den sämsta idé jag någonsin fått och träningen blev katastrofalt dålig. Ammi förstår verkligen inte att det handlar om konerna, deras förhållande till varandra och hur hon ska vara i förhållande till dom!!! På något vis så måste jag göra henne medveten om konerna och få henne att förstå att det inte handlar om apportering utan att hitta mittpunkten. Det känns som att hennes tasstarget bara förvirrar henne och gör att hon helt missar poängen med konerna för att hon fokuserar för mycket på targeten. Funderar lite på att sätta ihop en liten rutan, typ 0,5m x 0,5m och klicka henne till rätt position i den och sedan när hon fattat konceptet börja göra den större och större tills vi är uppe i 3m x 3m. Ska ta mig en funderare till imorgon för det känns inte som om vi kommer framåt med tasstarget-konceptet :P.

Inga kommentarer: