söndag 19 oktober 2008

stadga och koncentration

Igår så körde jag ett litet jaktträningspass med jyckarna. Jag började med att sätta dom båda och kasta ut flera dummies runt dom. Sedan gick jag först fot med Ammi mellan alla dummies och sedan bytte jag och gick med Inka, den hund som jag inte gick med fick sitta lös och titta. Sedan lade jag ut flera dummies på ett ca 40m långt linjetag. Ammi fick börja, jag blåste henne stopp på halva sträckan, inkallningssignal och sedan skickade jag henne igen och då fick hon gå raka vägen ut. Sedan bytte jag och körde samma övning med Inka. Även här fick den hund som inte jobbade sitta lös bakom och titta. Sedan bytte jag igen och den här gången blåste jag stopp på halva vägen och körde sedan ett ut-kommando. Jag avslutade med att låta Ammi gå utan signal som sista. Sedan bytte jag igen och Inka fick göra samma övningar. Dagens sista övning blev en enkelmarkering åt dom var, detta för att låta dom avsluta med en lite enklare övning. Dom skötte sig båda två jättefint och var helt tysta när den andra jobbade. Både längden och svårigheten med visselsignalen var inget problem för dom så nästa gång ska jag köra lite längre linjetag och börja lägga in apporter och höger och vänster oxå.

Idag så träffade jag Karin för lite lydnadsträning. Vi började med en gammal övning som Ammi tidigare varit jätteduktig på. Man säger fot och då ska hunden titta på en och sedan så går den andra runt och hoppar och stampar för att se om hunden släpper ögonkontakten med föraren. Idag så släppte Ammi kontakten på en gång när Karin började gå runt oss. Det tog 2-3ggr då jag fick tala om att det var "dåligt" och gå ur fotpositionen innan det började klicka för Ammi vad det var jag ville. Så vi kunden avsluta med några gånger då Ammi fick lyckas. Men det går inte att lägga på mycket störning för att hon ska släppa kontakten. Vad lätt det är att glömma bort att träna sånt här, i början när jag tränade fot så gjorde jag den här övningen på varje träning, det blir att börja med det igen. Sedan gjorde vi en övning som går ut på att hunden ska lära sig att hålla rätt position vid vänsterbenent, oavsett hur och vilket håll man rör benet åt. Man rör sig hit och dit, nåt steg bakåt, nåt steg framåt och ibland i cirkel. Det kräver att hunden är fokuserad och med och jobbar med rumpan. Ammi tyckte det var jättejobbigt :). Sedan är Ammi väldigt slarvig vid ingångarna med apportbock och jag har haft problem med att få till det. Idag så tittade Karin på när jag gjorde ingångar med apportbock och kom med ett förslag som jag faktiskt tror kommer att funka bra på Ammi. Jag håller vänsterhand jäms med benet och när Ammi kommer in så ska hon i princip sätta apportbocken mot min hand (fast inte helt och hållet) och bara svänga runt rumpan i rätt position. Vi testade det och på bara några gånger så började hon jobba mycket bättre med att få in rumpan. Som avslutning så körde vi rutan och som vanligt så var det jättebra att ha någon som tittar på. Jag har inte riktigt förstått varför Ammi har sådana problem med rutan. Men idag när Karin tittade på när vi tränade så påpekade hon att jag inte är konsekvent med vad jag belönar. Mitt bra kommer förvisso när jag tycker att Ammi är i mitten av rutan men jag kräver inte att hon ska vara stilla på plats utan så fort jag säger bra så kommer Ammi mot mig och eftersom hon är så snabb så betyder det att för henne kommer belöningen ibland i mitten och ibland åt något helt annat håll. Så nu gjorde jag så att när hon var vid sin tasstarget så klickade jag, men om hon då rörde sig så kom ingen belöning. Det tog 2ggr så hade hon fattat vad jag ville och sökte mycket mer aktivt efter sin tasstarget och ställde sig stilla vid den. Hon fattar jäkligt snabb min lilla råtta bara hennes matte gör rätt.
Karin sa att jag är alldeles för slarvig med detaljerna och så snabb som Ammi är så lär hon sig då fel. Så nu blir det att träna fokus och belöna stadga i momenten.

Inga kommentarer: