lördag 4 oktober 2008

härlig höstdag

Idag har det varit en riktigt härlig höstdag här i Stockholm. Jag åkte ut till klubben och började med att lägga viltspår åt hundarna. Sedan körde jag igenom 3:an med Ammi, det gick hyfsat, men det finns saker att jobba på. Tex så tar det för lång tid från hon får mitt stå-kommando tills hon verkligen vänder om och stannar på rutan. Jag får backa bak och börja belöna ställandena igen så att hon blir snabbare. Ingångar med apport håller jag redan på att jobba med och det börjar så sakteliga bli bättre. Metallapporten vill hon fortfarande slarva lite med upptagen på, hon tycker ju att den är lite äcklig :P.

Efter lydnadsträningen så satt jag och pratade hund med klubbkompisarna innan jag gav mig ut och spårade. Jag började med Ammi och man kan ju säga att hon var lite ringrostig, det var säkert 1,5 år sedan jag spårade med henne sist. Jag hade lagt ett 450m långt spår med 3 vinklar och ett bloduppehåll. De första 250 metrarna så slog hon väldigt mycket och ville gärna gå upp med näsan. Men sedan var det som om polletten trillade ned och de sista 200 metrarna spårade hon jättefint med nosen i backen. Även till Inka hade jag lagt ett 450m långt spår, men hennes hade 4 vinklar. Hon var helt tossig i början och jag fick bromsa henne ordentligt för att hon inte skulle börja galoppera på spåret :). Men efter ca 100m så lugnade hon ned sig och sedan tuffade hon på fint resten av spåret.

Nu är det två trötta hundar som ligger och snarkar i soffan, det är jobbigt att spåra :P.

Själv sitter jag och håller tummarna för alla man känner som startar på Tollingjaktprovet i Gustafs idag - hoppas allt går bra.

Inga kommentarer: