söndag 28 september 2008

knyppling kanske.....??!!

Ja herregud, efter dagens start i Nyköping så finns det en del av mig som allvarligt funderar på att ta upp en lugnare och mer avkopplande hobby :P. För någon trevlig upplevelse var det inte och så här omedelbart efteråt så ifrågasätter jag definitivt mina talanger som hunddressör. Fingret som Ammi räckte mig under provet var ca 2m högt och hon körde helt sitt eget race utan att överhuvudtaget bry sig i att jag fanns till. Hon var ca 2-5 m från mig hela tiden, hon knallade, varje avlämning gjorde hon till en social utmaning och hon skrek sig genom passiviteten. Det enda som funkade var att hon plockade vartenda vilt på hela provet och kom in med, nåja - kan väl inte påstå att hon helt och hållet kom in med dom, för jag fick bara två i hand. Det enda jag vet nu är att det blir inte någon ny start innan jag kommit till rätta med hur jag ska få ordning på detta, för just nu så har jag ingen aning. Så tills vidare håller vi oss till lydnad och så kanske jag plockar upp viltspår eller bruks istället. Nedan följer i alla fall kritiken från dagens prov;

Samarbetsvilja: Brister för mycket under förflyttning. Fungerar bättre under arbete.

Sökarbete: Pendlar något i sin effektivitet. När tiken väl koncentrerar sig är hon riktigt effektiv.

Fart: Jämn fart och intensitet.

Uthållighet: Håller väl prövningen igenom.

Näsa: Optimal i förhållande till terräng och vind.

Dirigerbarhet: Kan styras och påverkas av sin förare.

Markeringsförmåga: Markerar fallet vilt. Bärgar dessa på ett utmärkt sätt.

Skottreaktion: Uppmärksam men något het.

Stadga: Ej fast. Kan stoppas. Tyst men inte vid avslutande passivitet där ljudliga pip kan höras.

Apporteringslust: Spontana upptag. Snabba inlevereringar.

Apportgrepp: Ej optimalt grepp, något ovarsam. Avlämningarna bör förbättras. Är lite "demonstrativ".

Simteknik: Simmar vägvinnande.

Vattenarbete: Arbetar villigt och med glädje i vatten.

Hundtolerans: Stör ej. Låter sig ej störas av annan hund.

Sammanfattande kritik: En tik med en del goda egenskaper såsom exempelvis sin apporteringslust och markeringsförmåga. Helhetsintrycket dras kraftigt ned pga brister vid stadgan och samarbetsviljan under förflyttning.

Inga kommentarer: