fredag 28 november 2008

annan kultur

Herregud vad tiden går fort, nu är det snart två veckor sedan jag gick kursen med Niina och den tiden har ägnats åt jobb, jobb och återigen mer jobb. Dagen efter kursen så åkte jag på jobbresa till Wien för att stanna där i 6 dagar. Jag insåg att deras hundkultur skiljer sig en hel del mot för vår. Där var det helt OK att ta med sig hundar både in på affärer och restauranger!!! Gjorde man så i Sverigen så skulle det bli ramaskri :). När jag sedan kom hem så gick det mesta av min kraft och energi åt till att komma ikapp med allt jobb som samlats på skrivbordet under min frånvaro :(, så hundarna fick nöja sig med promenader.

Men nu har det lugnat ned sig så i helgen kör vi igång med träning igen och då ska jag fortsätta jobba med rutan och externbelöning och se hur jag kan spinna vidare på det. Jag är verkligen jättepeppad och tycker att det ska bli skoj att se hur jag kan utveckla vår träning. Jag har lite funderingar på om externbelöning möjligtvis kan vara en "tvingande" anledning till att tänka över sina belöningspunkter. Man är ju av naturen lite lat och att behöva springa och lägga godis i skålen hela tiden när man tränar är ju lite jobbigt och då kanske man funderar mer på när man ska belöna :P. Dessutom så märkte jag på Ammi att hon tyckte det var lite häftigt med externbelöning och det är ju aldrig fel.

Inga kommentarer: