onsdag 5 november 2008

höst = förkylning

Oj vad länge det var sedan jag skrev. Tycker väl inte att det har hänt så mycket speciellt att berätta om. Jag har funderat lite på det jag hörde från Eva Bodfält och på hur/om jag ska implementera det i min träning. Och det jag har börjat implementera är att jag utmanar Ammi mer i momenten samt att jag när jag tycker att hon har "fel" attityd så lägger jag ned henne och sedan får hon ligga där med jag går runt och "roar" (tex går fot själv och leker lite med bollen osv) mig och hon bara får titta på. När hon ser lagomt frustrerad ut över att inte få vara med så bjuder jag in henne till träning igen. Första gången jag gjorde det så fick jag lägga henne 3ggr innan hon fattade att ifall hon tänkte gå runt och nosa istället för att vara uppmärksam på vilket moment jag höll på och förberedde henne inför så tänkte jag inte träna med henne. Men sen var hon riiiiiktigt uppmärksam och släppte mig inte med blicken en millisekund.

För att utmana henne så har jag i fotgåendet lagt in betydligt mer svårigheter i form av att jag inte bara knallar på rakt fram med de vanliga svängarna och halterna. Numera så kan ett fotgående se ut hur som helst, jag kan börja med att ta några steg bakåt och under gång så kan jag plötsligt göra en baklängessnurr mm. mm. Det börjar nästan likna ett freestyleprogram snart :). Men attans vilken fokus hon numera har i fotgåendet. En annan sak jag testat är att när hon sitter vid min sida helt plötsligt sträcka vänster arm rakt ut från kroppen. Första gångerna släppte hon kontakten med mig för att titta på armen, men då blev det långnäsa och utebliven belöning och det tog en 3-4 ggr innan hon fattat att hon skulle skita i den där fula armen för att få sin belöning :). I apporteringen har jag testat att istället för loss säga saker som tomat, gurka mm. mm. för att se om hon verkligen lyssnar på mitt kommando. I början släppte hon oavsett vad jag sa, men i och med utebliven belöning så har hon nu lärt sig att lyssna efter rätt kommando. Ammi tycker att alla dom här nya sakerna är JÄTTEJOBBIGA och är ordentligen trött efter ett träningspass, men hennes fokus har helt klart höjts eftersom nu måste hon verkligen koncentrera sig på vad hon gör så att hon inte går på någon av mina små luringar och därför missar belöningen.

De sista dagarna har det tyvärr inte blivit mycket träning alls eftersom jag åkt på en förkylning och mest sitter inne och snorar och inte alls är peppad för träning. Men jag har i alla fall lite hundaktiviteter på gång:
- 9/11 är det utställning i Grängesberg
- 17/11 är det lydnadskurs med Niina Svartberg
- 16/12 ska jag gå en kurs i koncentration med Eva Bodfält

Ser verkligen fram emot kurserna, man lär sig alltid en massa och är superinspererad efteråt.

Inga kommentarer: