lördag 15 november 2008

träning med aktivitetsgruppen

Idag har jag och Ammi varit iväg och tränat med aktivitetsgruppen, det var verkligen evigheter sedan vi gjorde det sist. Jag hade bestämt mig för att inte göra några aktiviteter som det andra gjorde utan låta henne titta på när andra jobbade och varva det med att ha lagt ut närsök och lite linjtetagsdummies.

Jag började med att låta henne ta två dummies på ett närsök och skickade henne sedan på en dirigeringsdummie där jag blåste henne stopp efter ca 20m och sedan skickade henne med ut-tecken. Det gick jättefint och hon lyssnade superbra på visselpipan och hade jättefina inlevereringar. Sedan fick hon vara passiv medan jag pratade med några av de andra. Nästa övning blev ett skick till höger och ett till vänster och sedan fick hon vara passiv igen. Sedan fick hon gå på ett linjetag igen och jag provade att blåsa henne stopp på lite längre avstånd och det visade sig att nu var hon lite tveksam till att stanna så jag sprang ut och påminde henne om att man ska lyssna på pipan och körde sedan om och denna gång stannade och vände hon på en femöring och fick jättemycket beröm för det. Sedan kallade jag in henne och skickade om henne på linjetaget, denna gång utan att stanna henne. Sedan fick hon hämta in en dummie på ett närsök innan vi var passiva igen. Vi avslutade med "klockan" där jag la ut dummiesarna på ca 20m håll. Höger och vänster gick jättebra och där kunde jag stå ca 10m ifrån henne, men uttecknet kunde jag inte stå längre än 3-4m ifrån henne, gick jag längre ifrån så blev hon förvirrad och förstod inte riktigt vad jag ville. Allt som allt gick träningen jättebra och hon hade hela tiden ett fint jaktfot och lyssnade bra på mig. Jag måste träna mer på "klockan" och förlänga avstånden allt eftersom och förhoppningsvis ska ut-kommandot snart komma ikapp höger och vänster :).

Imorgon ska jag iväg och titta på funktionsbeskrivning av Tollarbos senaste kull - spännande.

Inga kommentarer: