tisdag 18 november 2008

inspiration

Igår var det dags för lydnadskurs med Niina Svartberg och vi hade verkligen tur med vädret, strålande sol och runt nollstrecket gjorde att vi slapp frysa så länge vi höll oss i solen. Men på eftermiddagen när solen försvann så blev det lite kyligt och vi pälsade på oss mer och mer kläder.
Det är alltid lika roligt att gå kurs med Niina, hon säger så bra saker som får en att tycka "varför har inte jag tänkt på det, det är ju klart att man ska göra så". Moment som man traglat med i flera månader utan att få till funkar helt plötsligt på 15 minuter!!! Förutom lite momentträning så testade jag igår att ha externbelöning på fria följet. Jag tycker nämligen att vårt största problem är att Ammi är så sugen på sin belöning att hon hela tiden söker sig frammåt-innåt för att kunna vara beredd på när den kommer så att hon nästan plogar lite framför mig. Genom att lyfta bort belöningen från mig och vara oerhört konsekvent med att inte släppa igenom felposition så hoppas jag få till positionen. Jag tycker att Ammi svarade väldigt bra på det. Det kändes som om jag fick mer koncentration och fokus och enligt Niina så tycker en del hundar att dom har mer kontroll över belöningen när det är externbelöning och jobbar bättre då. Både jag och hunden var helt slut i huvudet när vi kom hem, men vääääldigt nöjda med våran dag.
Tyvärr är det en vecka innan vi kan fortsätta vår träning eftersom jag idag åker till Wien på jobbresa och blir borta till på söndag.

Inga kommentarer: