måndag 12 januari 2009

Ammi börjat löpa

Idag så började Ammi äntligen löpa. Kanske låter lite konstigt att jag gått och hoppats på att hon ska börja löpa snart, men jag har anmält mig till en kurs i Retrieverlydnad hos Eva Bodfält den 7-8/2 och har varit lite orolig att hon ska löpa då. Men nu hinner hon ju lugnt bli klar med löpet innan det är dags med kursen så nu kan jag andas ut. Dessutom kan jag börja fundera på en lämplig LKL3 tävling.

Idag tränade vi lydnad och det gick betydligt bättre än igår, så kanske hade hon bara en dålig dag igår. Hon var mer fokuserad mellan momenten och även i momenten. Idag körde vi fotgående, rutan, inkallning med ställande och apporteringsingångar. Fotgåendet är ett långtgående projekt där jag allt eftersom ser förbättringar i hennes position och där det gäller att ha tålamod :P. Rutan har vi gjort framsteg på så sätt att jag numera kan dirigera henne rätt om hon hamnar fel, vilket gör att vi inte borde nolla den nästa gång vi tävlar. Men naturligtvis jobbar jag vidare mot att det ska bli 10-mässigt. Hon är fortfarande inte helt säker på vad rätt position i rutan är och vill gärna använda sig av konerna som riktmärken och hamnar då lätt ut mot kanterna, men ändå innuti rutan. Men jag ger henne inget stå-kommando förren jag tycker att hon är mer centrerad i rutan för att hon ska förstå att det är den positionen som är den korrekta. På inkallning med stå och lägg har jag ett tag fokuserat på att få henne att lägga sig ordentligt på ligg-kommandot. Först ville hon helst bara stanna och sedan började hon lägga sig lite halvvägs, men till slut så insåg hon att det enbart var ett ordentligt läggande som gav någon belöning så nu ser det riktigt bra ut. Men tyvärr har då ställandet iställe blivit sämre (hon har haft kanonställanden tidigare), så idag så belönade jag ställandet istället och fick till slut till samma fina ställanden som hon haft tidigare. Nu får jag börja variera var någonstans jag belönar så att jag håller både ställandet och läggandet bra. Apporteringsingångarna var riktigt bra så där ska jag börja sätta ihop momentet igen.

Inga kommentarer: