söndag 11 januari 2009

full rulle

I helgen har det varit fullt upp hela tiden. Lördagen åkte jag ut till Orhem för att vara med på aktivitetsgruppens träff. Jag började med att lägga ut ett närsök och några linjetagsdummies. Först fick Ammi göra ett linjetag på ca 30m och det gick jättebra. Därefter gick vi bort och hon fick sitta passiv och titta på när några andra körde markeringar. Hon var tyst och stadig så jag gick och lät henne ta in närsöket. Efter hon tagit in alla dummies så skickade jag ut henne igen och efter hon sökt ett tag så blåste jag stoppsignal - vilket hon totalt ignorerade. Så jag lät henne söka ett tag till och provade att blåsa stopp igen, denna gång tittade hon upp på mig och fick bollen som belöning. Sedan gjorde jag om det igen och denna gång tvärnitade hon och titta på mig när jag blåste så hon hade fattat att något bra kunde komma av att lyssna på visselpipan :). Efter det fick hon titta på några som körde sök och även nu var hon tyst och snäll så jag gick och lät henne göra ett linjetag på ca 40 m och även det gick bra. Som avslutning fick hon köra ett litet sök med en and, en kråka och en mås. Hon sökte fint, tog fina grepp och gjorde jättefina avlämningar. Det som inte funkade bra idag var fotgåendet, så det måste vi jobba mer på. Men över lag var jag nöjd med hennes jobb och att hon kunde vara tyst när de andra jobbade.

Idag var det lydnadsträning på schemat. Jag körde fotgående, inkallning med ställande och läggande, rutan, apporteringsingångar, vittring och fjärren. Idag var det en väldigt splittrad och lättstörd hund jag hade med mig ut på planen!! Jag vet inte om det beror på att hon är på gång och ska löpa eller om hon bara hade en dålig dag. Framförallt var det mellan momenten hon lallade iväg och skulle nosa på saker och titta på allt runtomkring. Momenten i sig var OK men eftersom jag jobbat rätt så mycket på att hon ska vara kvar hos mig mellan momenten så kändes det lite som ett bakslag. Men skam den som ger sig, det är bara att jobba hårdare :P.

Hemma har jag roat mig med att tapetsera sovrummet (hade äntligen kommit till själva tapetseringsbiten). Det blev verkligen jättesnyggt och så mycket ljusare och fräschare än det var tidigare.

Inga kommentarer: