onsdag 21 januari 2009

bläää

och usch för vädret som är just nu. Antingen är det nån plusgrad, blötsnö och gejjamojja eller så är det någon minusgrad och svinhalt. Inte direkt väder som gör att man längtar efter att ge sig ut och träna lydnad. Så dom senaste dagarna har jag ägnat åt inomhusträning av fjärren där jag putsat på tekniken för de olika skiftena. Dom har blivit bättre och jag tycker att hon fått en bättre förståelse för belöningskriterierna. Jag har också tränat på handtecken för läggande till inkallningen. Efter lite diskussion med coachen (dvs Louise) så kom jag fram till att jag ska använda handtecken på läggandet eftersom hon har ett så fint stående och det är synd att börja trixa med det. Läggandet är ju det som vi har bekymmer med. Hur som helst så började jag med kalla in henne från ena sidan av hallen till den andra och ge samma handkommando som jag har på fjärren. I början fattade hon ingenting och provade med att ställa sig men jag felade henne varje gång och till sist provade hon att lägga sig och då kunde jag belöna. Det tog bara ca 3ggr så hade hon fattat vad jag ville och idag så dök hon i golvet varje gång. Nu blir det att börja köra det utomhus och öka avståndet och till sist lägga in det i inkallningen.

Inga kommentarer: