lördag 31 januari 2009

atjooo och prosit

Var ett tag sedan jag bloggade nu men eftersom jag åkte på en förkylning i veckan så har jag varken orkat träna hund eller något annat för den delen. Hundarna har fått lov att stå ut med en matte som mest legat i soffan och snörvlat. Men idag så hade vi bokat in att träffa Louise, Linda, Karin och Pia ute på Haninge BK för lite lydnadsträning, det skulle dessutom dyka upp några valpintressenter så Marita skulle komma förbi och låta dom hälsa på Enya. Så jag stoppade i mig en Ipren och packade träningsväskan och gav mig iväg.

Jag körde 3:ans program fram tom rutan innan belöning. Det märktes dock att Ammi inte fått göra något på några dagar för hon var rejält het och det kom tom lite pip under fotgåendet så jag fick lov att börja om flera gånger med henne. Sättande under gång fungerade klockrent, inkallning med stå och lägg gick si sådär. Efter ställandet så var hon nästan på väg att börja springa mot mig när Linda kommenderat "kalla in" men det blev "bara" ett rejält ryck i kroppen. Så jag väntade länge innan jag kallade in henne. Men då var hon så taggad att hon inte alls kom ihåg det nyinlärda handtecknet för läggandet och jag fick ge ett rejält dubbelkommando. Rutan var däremot strålande och jag kände mig väldigt nöjd med det. Efter den genomköraren så tränade vi lite vittring och fjärr som båda fungerade si sådär, hon var helt enkelt lite för het idag.

Undet tiden vi tränade så hade Louise, Karin, Marita och valpspekulanterna tagit lite vilt och gått iväg in i skogen för att visa valpspekulanterna lite viltträning. Så jag gick iväg för att titta på men när jag kom var dom redan klara och hade börjat packa ned viltet. Louise frågade om jag ville köra lite så jag lät henne lägga ut ett sök åt Ammi. Det var två änder, en kråka och en trut. Nu hade ju Ammi blåst ut rätt så mycket överskottsenergi på lydnaden så hon gick som en liten klocka. Först kom en and in, sedan kråkan, följt av truten och slutligen den sista anden. Vid alla avlämningar var jag noga med att kommendera henne sitt när hon kom in, följt av ett loss och stanna medan jag la undan viltet för att sedan skicka ut henne igen. Och hon var verkligen jätteduktig. Inget tjafs över huvud taget utan snabba upptag och lika snabba inlevereringar :).

Inga kommentarer: