söndag 18 januari 2009

helgen som gått....

har jag tillbringat med att promenera, träna hund och fixa det sista i sovrummet.

Ammi har fått träna lydnad och det har sett riktigt bra ut. Vittringen som strulat lite är tillbaka på rätt spår igen och hon valde rätt alla gånger denna helg. Rutan ser riktigt bra ut - känns som om mängdträningen har gjort sitt där och nu börjar hon bli mer säker på var i rutan hon ska befinna sig. När det gäller inkallningen med stå och ligg så har jag funderat lite. Ammi har rätt så svårt att särskilja ord, istället lär hon sig hur ett moment fungerar och eftersom jag är väldigt noga med rutiner inför varje moment så vet hon vad hon ska göra och gör det - utan att egentligen lyssna så mycket på orden. Det är därför våra största utmaningar ligger just i inkallning med stå och ligg och fjärren. På fjärren så får hon hjälp av att jag förutom ordet även ger ett handtecken och därför funkar det OK, men jag har fått träna mycket fjärr och blandat med att ibland bara använda ord och ibland både ord och handtecken, allt för att hon ska fokusera ordentligt. En fördel med fjärren är dessutom att hon är stilla och då är det lättare för henne att koncentrera sig, vilket gör det enklare för henne att uppfatta orden. På inkallningen är hon istället på väg mot mig i full fart och då är det som om hjärnan inte hinner sålla orden och det som oftast händer är att hon ställer sig även på ligg-kommandot. Så nu har jag bestämt mig för att träna om antingen ställandet eller läggandet till ett handtecken med förhoppning om att det ska göra det enklare för henne att förstå vad det är hon ska göra. Har inte riktigt bestämt mig för om jag ska ta ställandet eller läggandet :).

I helgen fick jag byrån och de sista tavlorna på plats i sovrummet så nu är det helt klart. Nu får det se ut som det gör de närmsta 10 åren för nu börjar jag bli less på renovering :P.

Inga kommentarer: