lördag 3 januari 2009

härligt med ledighet

Det har verkligen varit jätteskönt att vara ledig. Vi har tagit långa promenader på förmiddagen följt av lydnadsträning och sedan har vi tagit det lugnt på eftermiddagarna. Ammi har upptäckt en ny företeelse - skridsko-åkare. Det har nämligen varit fullt av skridsko-åkare ute och vi har ofta promenerat längs vattnet så vi har sett mååååånga skridsko-åkare. I början var Ammi lite skeptisk till dessa människor som såg ut att kunna gå på vatten. Men efter att själv har provat att "gå på vatten" och klarat det utan problem så insåg hon att det bara var människor som av någon anledning kunde springa vääääldigt fort.

Lydnadsträningen har gått jättebra. Jag har varit mer konsekvent med att inte släppa igenom att hon släpper ögonkontakten med mig under fotgåendet utan så fort hon gjort det så har jag felat. Det är framförallt i svängar och helt om som jag tidigare låtit henne göra det, vilket har gjort att det alltid tagit ett par steg efter vändningar innan hon varit tillbaka i bra position. Men nu går hon fint genom vändningar och helt om också. Idag så hade vi sån tur att det var några som tränade med kommendering ute på klubben så jag passade på att träna i närheten av dom för att använda det som störning. Ammi hade inga problem med att det var någon som kommenderade i närheten, men så började dom helt plötsligt hurra och klappa händer och då kunde hon inte låta bli att titta dit - vilket gav mig ett utmärkt tillfälle att ge "långnäsa" :). Nästa gång dom klappade händer så släppte hon inte kontakten :).

Hemma har jag hållit på att tapetsera om i sovrummet (har inte kommit till själva tapetseringen än). Jag har rivit tapet, slipat, spacklat, slipat, målat vägg och nu idag har jag även målat taket - så nu är jag ÄNTLIGEN klar att tapetsera :P.

Inga kommentarer: