onsdag 23 januari 2008

tagit det lugnt

Ammi har löpt i 10 dagar nu och hennes största intresse för tillfället är att spana efter andra hundar (bläääää) och får hon syn på någon så drar hon som en galning och piper (superbläää), så vi har tagit det ganska lugnt med träningen. Ikväll körde vi ett kort pass med lite fotgående, inkallning med ställande och läggande under gång. På fotgåendet har jag börjat göra så att jag kastar belöningen snett bak åt vänster för att försöka förflytta hennes förväntan från den position hon har idag - lite lätt plogande framför mig. Vi får se hur det funkar, men jag tänker i alla fall försöka det dom kommande veckorna för att se om det ger resultat. Läggande under gång och inkallning med ställande gick kanon och det börjar kännas som att dom momenten sitter ganska bra nu. På lördag hade jag tänkt promenera ned till centrum här i Årsta och bara träna fotgående. Förhoppningsvis är det lite liv och rörelse så att det blir ett bra pass för att lära henne fokus. På söndag är det några av mina bekanta som ska starta lydnad; Karin&Kuta, Marita&Leon och Eva&Ducke. Tävlingen går i ett ridhus och eftersom dom startar i olika klasser så är deras samlingar spridda över hela dagen. Jag har insett att det inte kommer att gå att se dom alla så jag kommer att vela fram och tillbaka länge om vilken/vilka jag ska försöka hinna med. Jag tycker alltid det är både roligt och nervöst att se folk man känner tävla, ibland är man nästan mer nervös än när man tävlar själv (konstigt - jag vet :-)). Sen blir man alltid lite peppad att starta själv när man är och tittar på tävlingar.

Inga kommentarer: