lördag 27 september 2008

full rulle

Idag har hundarna fått träna både jakt och lydnad och det var två nöjda trötta hundar som somnade när vi kom hem vid 15-tiden.

Jag började med jaktträning med Ammi. Louise lekte domare och hälsade oss välkomna till provet och vi fick gå efter henne fram till första markeringen. Det märktes att Ammi bar med sig känslan av att hon kunde driva frammåt från förra helgens jaktprov. Jag fick ta tag i henne och sätta tillbaka henne i rätt position två gånger innan hon insåg att jag inte tänkte acceptera att hon gick för långt fram. Markeringen gick jättebra, hon spikade den och kom raka vägen in. Sedan gick vi till söket som bestod av 6 st vilt; kanin, trut, mås, and, duva och kråka. Hon plockade in alla fint och jag fick alla i hand, men vid kaninen tyckte jag att hon stod och nosade lite väl läge så där gav jag henne en inkallningssignal för att hon skulle skärpa till sig. Sedan fick hon se Jenny gå ut med ett dirigeringsvilt innan vi vände oss om och gjorde ytterligare en markering, även denna gick jättebra. Sedan avslutade vi med en dirigering. Eftersom hon nosat så länge på kaninen på söket så var det den vi la ut på dirigeringen. Hon kom lite långt ut så jag fick kalla tillbaka hennne och ge närsökssignal på vägen in när hon var i rätt område, men det gick bra och hon hittade den. Denna gång så tog hon upp den snabbare och kom raka vägen in. Jag var jättenöjd med henne och hoppas verkligen att hon kan visa upp vad hon kan imorgon på jaktprovet, men man vet som sagt var aldrig med mitt lilla tomtebloss :).

Sedan åkte vi alla iväg och tränade lite lydnad. Med Ammi körde jag igenom 3:an. Vi måste träna mer ruta, men i övrigt känns hon väldigt säker så förhoppningsvis ska vi kunna ta vårt 1:a pris nån gång framöver.

Inka fick även hon ett lydnadspass idag och hon var helt tossig :). Vi körde igenom fotgåendet och testade dumrutan. Hon har lite svårt att inte vrida sig på ståendet när jag kommer gående bakifrån, så det får vi jobba med. Sedan körde vi inkallning med ställande och där har hon uppenbarligen blivit helt döv eller så anser hon att vid hennes ålder så gör man som man vill får något riktigt stopp tycker jag väl inte att hon fick till :P. Rutan gick sisådär men roligt var det tyckte Inka. Vi avslutade med fjärren och det gick riktigt bra.

Inga kommentarer: