lördag 6 september 2008

jaktträning

Idag träffades jag, Louise, Karin och Linda för att träna jakt. Vi hade valt ut ett område som delvis består av riktigt sank, blöt mark som är perfekt för ett sök. Ammi var först ut och jag hade valt att köra två enkelmarkeringar (med kråka och mås), ett sök (and, kaja, mås, 2xtrut) och sedan avslutade med ett linjetag (and). Ammi gick ett jättefint fotgående fram till markeringarn, hon var lugn och stadig vid min sida så det kändes jättebra. Första markeringen var med kråkan och hon spikade den men höll sedan på att strula vid upptaget så jag fick ge henne ett litet ja för att hon skulle ta den ordentligt och komma. Det var sedan samma visa med måsen. På söket så hittade hon kajan först och den tyckte hon tydligen luktade jättegosigt för den ville hon lägga sig och rulla på så jag skrek till åt henne och då tog hon den och kom. Sedan hittade hon en trut och även här fick jag ge henne lite uppmuntran för att hon skulle plocka den och komma. Men sen kom hon igång och plockade fint resterande vilt. Linjetaget var rätt så knepigt med en gren som låg rakt över där man skickade hunden. Ammi hoppade över den men vek sedan åt höger så jag kallade in henne och stannade henne på väg in, bortanför grenen. Hon stannade fint och satte sig så då kunde jag ge henne ut kommando därifrån och det funkade fint. Även här så hade hon nu ett fint spontant upptag. Sedan fick hon sitta passiv medan Vilja körde en enkelmarkering på land. Det kom ett litet, litet pip, men det var allt.

Jag tror att det inledande strulet delvis beror på vilt-ovana och delvis på att hon är så laddad. Så nu blir det att träna vilt varje dag fram till provet och även se till att ha med mig vilt till provet och låta henne apportera några gånger innan det är dags att gå in.

1 kommentar:

Patrik sa...

Spännande att följa din träning fram till provet.