söndag 21 september 2008

kaniner, kaniner, varför finns det kaniner

Ja inte är det för att Ammi ska ta in dom på söket i alla fall :). Vårt jaktprov slutade på söket idag när Ammi inte ville ta in kaninen. Men jag ska ta det från början. Provet började med ett fotgående till första landmarkeringen. Jag tyckte att fotgåendet kändes katastrofalt, men enligt åskådarna såg det helt OK, så det kanske var mina nerver som spelade mig ett spratt. Första markeringen var ganska kort och Ammi som var rätt så tänd brände rakt över den och började söka för långt ut. Efter ett tag visslade jag inkallningssignal och när hon på väg in kom i rätt område så gav jag närsökssignal och hon slog då på näsan och hittade den utan problem. Nästa markering var lite knepig och flera hundar hade haft problem med den. Kastaren stod uppe på en bergsknalle och kastade ned i vattnet i en vassrugge. För att ta raka vägen ut så måste hunden gå i där det var lite knepig igång plus att det var lite stenar och tjafs ivägen så de flesta sprang landvägen upp på bergsknallen och gick i där och då kom dom lite fel och fick leta ett tag för att komma rätt. Ammi däremot tror inte på att ta omvägar så hon brände rakt ut över både ris och stenar och spikade denna markering. Sedan var det transport bort till söket. Ammi började med att ta in en trut och sedan kom hon på kaninen - OCH NOBBADE DEN!!!! Hon som har varit heltänd på att ta in kanin på träning!!!! Men domaren var hygglig så jag fick fortsätta jobba med henne och hon tog då i snabb fart in två kråkor och en and innan jag gick med henne ut i rutan och kommenderade henne att ta kaninen, jag ville inte lära henne att hon kan komma undan med att nobba vilt. Efter lite tjafs tog hon den och sen ville hon inte lämna av den utan försökte få behålla den själv - snacka om att inte veta vad hon vill :). Jag fick även göra en avslutande vattenmarkering och den gick jättefint - hon spikade den. Vi fick även köra passiviteten och eftersom vi redan var nollade så passade jag på att belöna henne när hon var tyst och fokuserad och när det kom ett litet pip så vände jag och gick iväg för att sedan vända och gå tillbaka när hon var mer fokuserad på mig igen och då belöna henne igen.

Han som var ansvarig för rutan kom fram till mig efter passiviteten och tyckte att det hade varit jättetrevligt att se en så duktig tollare och tyckte att det var otur med kaninen. Så han såg till att jag fick med mig en kanin hem så nu har jag två kaniner att träna på och tro mig, det kommer att bli mycket kaninträning i veckan. I Nyköping är det väl attans om vi ska nolla på grund av att hon inte tar kanin :P.

over and out

Inga kommentarer: