onsdag 24 september 2008

nya tag

Igår så tog jag nya tag med viltträningen och hade tinat kanin (den jag fick med mig från provet), kråka, and, trut och duva. Jag la ut ett sök på 50x50m i lättsprungen terräng där jag kunde se hennes upptag av kaninen. Hon kom först in med kråkan och sedan truten som båda kom in utan problem. Sedan hittade hon kaninen och stod och nosade en kort stund innan hon kom in med den jättefint - full galopp och avlämning i hand. Varför kan hon inte göra så på prov???!!!! Efter det kom också anden och duvan in i full fart. Jag la ut vilten igen och den här gången la jag kaninen så att upptaget var utom synhåll. Jag tänkte att det kanske var så att hon är en ögontjänare när det gäller kaninen och bara vill ta in den när jag ser henne. Denna gång kom först kråkan och duvan in (full fart och avlämning i hand) men på nästa skick försvann hon utom synhåll men dök snart upp med kaninen - så uppenbarligen är det inget problem med att jag är utom synhåll. Även anden och truten kom in i full fart och i hand.
Min fundering nu är om det kan vara så att det är själva provsituationen som stör henne - främmande hundar som har sprungit i markerna och tagit i viltet. OM det är så så hoppas jag att förra helgen ska ha lärt henne att jag inte går med på att hon nobbar vilt eftersom jag ändå gick ut i rutan och drev igenom att hon skulle ta kaninen. Det kan bara framtiden utvisa och beroende på hur det går till helgen så får jag fundera på hur jag ska lägga upp träningen framöver.

Inga kommentarer: