söndag 14 september 2008

jättelyckad viltträning

Idag så hade jag tinat 1 kanin, 1 mås, 1 trut, 1 kråka och 1 and till jaktträningen med Ammi. Vi hade lagt upp det lite som ett "mini-jaktprov", så jag hälsades välkommen av Louise, fick koppla loss Ammi och gå jaktfot bakom Louise som tjoade och klappade med händerna för att jag skulle få möjlighet att se om Ammi fortfarande höll sig vid min sida. Det gjorde hon jättefint så jag var väldigt nöjd med hennes fotgående. Sedan ställde vi upp för en markering som Eva kastade, tyvärr så såg inte Ammi att det kastades någon fågel så när jag skickade henne på apport så stack hon iväg åt höger, där söket låg, eftersom hon tydligen fått vind på någon fågel där. Jag fick dock stopp på henne och tog in henne igen och Eva kastade om fågeln, denna gång kastade hon den högre så att Ammi såg den. Ammi spikade markeringen och kom rakt in till mig utan att tjafsa något med upptaget. Sedan gick vi en kort sträcka till söket. Ammi försvann över en bergsknalle och bara några sekunder senare kom hon tillbaka i full fart med truten. Sedan kom anden och måsen in snabbt och fint. Vid nästa skick så hittade hon kaninen, den låg långt ut men så att jag kunde se upptaget. Ammi tog snabbt upp den, gjorde ett litet skak, men kom sedan in i full fart. Det var den bästa inleverering hon någonsin gjort med kaning så jag belönade henne med bollen. Sedan fick hon se när Ulf började gå ut för att lägga linjetaget men sedan vände jag henne och vi gjorde en till markering. Denna var lite knepigare eftersom Louise kastade den bakom sig, nedanför en slänt. Ammi bromsade upp och började söka för tidigt, men jobbade sig längre och längre ut och hittade den ändå fort. Sedan vände vi om för linjetaget och Ammi gick rakt ut i hög fart men så fort jag gav visselsignal så slog hon på näsan och började leta. Hon fick leta en lite stund men höll sig fint i området och hittade den ändå utan problem. Alla vilt kom i hand. Sedan fick hon sitta passiv när Tolle jobbade lite och även det gick riktigt bra, det kom ett litet, litet pip.

Jag är jättenöjd med hennes jobb idag!!! Så här fint har hon inte jobbat på jättelänge och jag ska köra 2ggr till innan söndagens prov. Förhoppningsvis håller hennes fina attityd i sig.

1 kommentar:

Patrik sa...

Roligt när allt funkar.