lördag 20 september 2008

imorgon är det dags.....

för jaktprov - gud vad nervös jag kommer att vara. Av någon anledning så är jag alltid mer nervös på jaktprov än jag är på lydnadstävlingar. Kanske är det så att jag känner att på jaktprov så har jag mindre kontroll över vad hon gör än på lydnadstävlingar. Men ett jaktprov ska ju mer handla om hundens självständiga arbete plus att dom är långt ifrån en stor del av provet så det är bara att acceptera att jag har mindre kontroll. Jag får försöka använda samma sätt att tänka som jag gör inför lydnadsproven och hoppas att det ger resultat.

Jag har tränat två gånger med vilt denna vecka och det har verkligen gått superbra. Kaninen kommer numera in utan tjafs och i full galopp, precis som resten av viltet. Igår så hjälpte Karin mig att lägga ut sök och linjetag och hon har inte sett oss träna på några gånger och hennes kommentar efter träningen var "vad bra hon går - vad har du gjort med henne?" :). Roligt när en träningskamrater ser att det går framåt och det enda jag kan säga att jag "gjort med henne" är att envetet fortsatt träna och tränat med vilt regelbundet. Och nu verkar det som m poletten trillat ned för lilla damen och hon numera jobbar med mig istället för emot mig.

Med detta i ryggsäcken så skulle man ju kunna tycka att man skulle bli mindre nervös!! Men korkad som jag är så börjar jag istället tycka att vi ju faktiskt borde kunna ta pris och kanske till och med ett riktigt fint pris, istället för att tänka på vilka andra mål som är viktiga, tex att jag tar med den positiva känsla vi har på träning nu in på provet och ser till att behålla den även där. Men jag ska försöka jobba med det under dagen och se till att när vi kliver in på provet imorgon så ska jag vara lugna och samlad och enbart tänka på att lotsa Ammi genom provet på bästa möjliga sätt. Nu kanske det låter som om jag inte tycker att det ska bli roligt att starta på prov, men det gör jag faktiskt. Trots all nervositet och oro inför hur det ska gå så tycker jag faktiskt att det är jätteroligt :). Vi är allt lite konstiga vi hundmänniskor :P.

Inga kommentarer: