tisdag 19 augusti 2008

kanonjobb

Idag har Ammi verkligen gjort ett kanonjobb på jaktträningen. Jag hade tinat and, mås, trut, kråka och duva. Jag började med ett linjetag med kråkan, vilket hon fixade utan problem. Sedan var det ett närsök med mås och duva. Måsen kom in först, ett snabbt upptag och snabb inleverering. Sedan var det duvan och även där var upptaget jättefint, men hon ville tjuvhålla den lite vid avlämning så jag korrigerade henne lite för det. På söket hittade hon truten först, vilket är den fågel som vi haft mest problem med att hon vill rulla på. Hon stod vid den ett bra tag och jag kunde se hennes svans vifta, men sen bestämde hon sig för att ta den och komma med den. Jag berömde henne jättemycket och hon fick leka med bollen. Nästa fågel in var anden och här märkte jag att det var ett tag sedan jag jobbat med större, tygre vilt för hon tog ett dåligt grepp så att hon tappade den och fick ta om på vägen in. Sedan kom måsen och duvan in i rask takt och den här gången gjorde hon en en jättefin avlämning med duvan. Kråkan låg längst ut och hon fick jobba ett tag innan hon hittade den, men hon låg i jättefint och sökte längre och längre ut och hittade den till sist. Då fick hon bollen igen och vi packade ihop och gick hem. Jag är jättenöjd med hennes jobb idag, framför allt att hon valde att inte rulla på truten utan istället ta den och komma :).

Inga kommentarer: