söndag 31 augusti 2008

helt OK debut

Idag så har jag och Ammi gjort vår första start i LKL3 och det slutade med ett 2:a pris. Ammi hade jättefin attityd och jobbade fint genom hela programet men vi var helt enkelt inte riktigt klara. Jag har dessutom lärt mig att jag måste värma upp henne mer än jag gjorde idag för att hon ska vara riktigt med på fria följet. Så hur gick det då:

Sittande i grupp - 10p
Platsliggande - 10p
Fritt följ - 7p - Hunden delvis långt fram, sitter snett
Sättande - 8p - Något sent
Inkall. med stå&ligg - 7,5 - Ligger sent, DK
Rutan - 0
Hopp apport - 9 - Sitter något snett
Metallapport - 8,5 - Tvekar vid gripande
Vittring - 7 - Tvekar, något tugg
Fjärr - 8 - Rör sig framåt något, DK

På rutan så skulle man skicka hunden längs skogskanten förbi (på ca 0,5m håll) de två skyltarna som stod för när man skulle ställa och lägga hunden på inkallningen. Vi har aldrig tränat med den typen av störning så Ammi fastnade naturligtvis på första skylten och sen fattade hon inte vad jag ville att hon skulle göra :P. Men nu har vi 1,5 vecka på oss till nästa tävling så nu blir det att fortsätta putsa på de andra momenten och träna rutan med störningar utställda. Sen ska jag också komma ihåg att värma upp henne bättre så bör betyget på fria följet oxå förbättras lite. Men jag är nöjd med hennes insats och hon var hela tiden med mig och pigg&alert så det kändes riktigt bra. Nedan följer några bilder från tävlingen.


Lite fotgående


Ställande på fjärren

Inga kommentarer: