fredag 15 augusti 2008

viltträning

Jag hade tinat 2 kråkor och en mås för lite viltträning idag. Jag började med att lägga ut en av kråkorna på ett linjetag. Jag blåste henne stop på halva vägen och hon stannade kanonfint och sedan gav jag henne nytt ut-tecken. Hon gick ut jättefint och tog kråkan på en gång och gjorde en fin avlämning. Sedan lade jag ut alla 3 vilt i ett litet närsök. Först plockade hon in båda kråkorna och gjorde fina avlämningar. När hon sedan hittade måsen så ville hon rulla sig på den (vi har haft problem med det förut oxå), men den här gången så rusade jag ut och påpekade tydligt vad jag tyckte om det beteendet. Jag la ut måsen igen och skickade henne att apportera den och då tog hon den jättefint och lämnade av fint oxå, så då fick hon sin älskade boll som belöning. Sedan lade jag ut fåglarna i ett stort sök. Hon hittade först en kråka som hon tog in fint, sedan hittade hon måsen och var lite strulig vid upptaget så jag blåste inkallningssignal och då kom hon fint och fick återigen sin boll som belöning. Sista kråkan plockade hon in fint. Jag la ut fåglarna igen och denna gång så hittade hon måsen först. Hon plockade upp den omedelbart och vände snabbt runt mot mig, men sen tvekade hon lite så jag berömde henne och då kom hon i full fart och i och med det så plockade jag upp bollen och kastade bakåt för att belöna när hon var på väg in. Kråkorna hittade hon sedan och kom med jättefint dom oxå så jag valde att avsluta passet efter det. Det har definitivt gått framåt den sista tiden. Så fina avlämningar som hon har nu har hon inte haft tidigare och jag känner att vårt samarbete har stärkts. Jag är inte bara en statist som finns i perferin och som man kan ignorera, utan nu är jag faktiskt någon som man ska lyssna på under tiden som man jobbar :).

Inga kommentarer: