fredag 8 augusti 2008

träningen börjar ge utdelning

Allt sedan jag var hos Peggy och tränade så har jag försökt tänka på vilka signaler jag utstrålar både i vardagen men även när jag tränar med Ammi. Jag har varit betydligt mer "fyrkantig" och inte släppt igenom något. Och det har verkligen gett utdelning. Idag när jag tränade Ammi på stoppsignalen med dummie så kunde jag stanna henne så nära som ca 5m från apporten och hon vände på en femöring på visselsignalen och satte sig jättesnyggt. Tidigare så har hon bara pekat finger och totalt struntat i stoppsignalen. Hon har också börjat bjuda mig apporterna på ett annat sätt och försöker inte längre springa förbi mig med dom. Så ikväll så testade jag med vilt. Och se, det funkade riktigt bra det också. I början försökte hon smita förbi mig med något vilt men jag tog bara ett steg mot henne och satte upp handen och då bromsade hon in och lämnade av fint. Hon "tjuvhåller" inte vilten längre heller utan släpper jättefint på mitt loss-kommando. Jag ska köra med vilt några dagar nu och om det fortsätter att funka så här fint så blir det definitivt start på något jaktprov i höst :).

Inga kommentarer: