måndag 4 augusti 2008

Så var helgen över....

Och jag är helt slut. Har ränt omkring som en liten tätting tors-lörd på specialen för att se till att allt funkat som det ska på WT och jaktproven. Har ibland insett att jag glömt bort att både äta och gå på toa förren sent på eftermiddagen :). Men det känns som om allt vart väldigt lyckat och att dom flesta är nöjda med sin vistelse på Gålö (det går dock aldrig att göra ALLA nöjda). Alla som jobbat med specialen har gjort en jättejobb och jag tycker verkligen att dom kan sträcka på sig och känna sig nöjda.

Själv deltog jag i WT men bröt efter 3 stationer när jag insåg att jag och Ammi inte riktigt var ett team just nu, vilket inte är så konstigt eftersom hon knappt fått träna något alls den senaste månaden. Men nu återstår 3 veckors semester som ska gå i träningens tecken och då borde vi vara tillbaka på banan igen. Jag ställde ut henne i jaktklass och där fick hon HP och blev 3:e bästa tik av ca 20 så det är jag jättenöjd med.

Vi hårdstartade idag med privatträning hos Peggy Westerlund. Jag hade bokat tid för att få hjälp med Ammis avlämningar som jag tycker är rätt så dåliga (hon är ju väldigt bytesmedveten). Jag hade med mig lite olika vilt så att vi skulle kunna visa hur Ammi beter sig vid avlämningarna.
Vi började med att jag tog ut Ammi ur bilen och sedan satte vi oss och gick igenom vad jag tyckte att problemet var, när det börjat och hur jag brukade jobba med Ammi. Sedan så gick jag jaktfot med Ammi ut på en gräsplan där Peggy gjorde två enkelmarkeringar åt Ammi. Ammi kom med full fart men nästan passerade mig och ville inte gärna släppa ifrån sig dummien. Efter det så diskuterade vi lite.
Peggy säger att jag måste bli striktare med Ammi. Hon sa att redan när jag släppte ut Ammi ur bilen så lät jag henne göra som hon ville. Hon hoppade ut utan att jag gett henne tillåtelse (Inka satt däremot snällt kvar) trots att jag bett henne stanna. Sedan drev hon framåt i fotgående och lyssnade inte när jag sa till. När hon sedan är på väg in med dummien så har jag ett kroppsspråk där jag ber henne att "snälla komma med dummien" istället för att klart och tydligt göra klart att jag förväntar mig att hon ska komma med dummien.
Peggy visade mig hur jag ska bete mig när Ammi är på väg in för att göra klart att hon ska skärpa till sig och lämna av till mig. Och vid fotgåendet så kan jag ta tag i henne när hon driver fram och lugnt men bestämt förpassa henne tillbaka där hon ska vara. Jag testade lite mer fotgående och när Ammi drev fram så tog jag lugnt tillbaka henne och efter det så höll hon sig fint på sin plats. Jag provade också att ha ett annat, mer bestämt kroppsspråk när Ammi var på väg in med dummien och det funkade klockrent. Ammi bromsade fint in framför mig och lämnade av dummien.
Sedan gick vi över till fågel. Vi testade först med kråka och det gick hyfsat. Sen gick vi över till duva, som Ammi tycker är lite mysigare och då började hon strula lite igen. Peggy visade då hur jag kan kombinera det lite bestämdare kroppsspråket med bollbelöning (eftersom Ammi älskar sin boll) och det tog bara 2 försök till med duvan så hade Ammi fattat och lämnade av jättefint.
Peggy sa att Ammi var en av de bästa tollare hon träffat och om jag fortsatte att träna på ett bra sätt och vara mer konsekvent och bestämd med Ammi så trodde hon att jag skulle sopa hem ett 1:a pris i NKL om en månad. Det var verkligen jätteroligt att höra och gör ju definitivt att motivationen att fortsätta träna höjdes flera snäpp :). Nu blir det till att kolla upp om det finns några jaktprov i hyfsad närhet som vi kan anmäla oss till.

Inga kommentarer: