söndag 24 augusti 2008

tips till fjärren

Idag var jag och Louise och tränade en sväng på Stockholm Södra BK. Först körde vi en platssittning&Platsliggning och bara för att göra mig nervös så funkade det naturligtvis inte. På platssittningen så satt vi dom och gick iväg och när jag vände mig om så hade Ammi flyttat sig ca 10m!!??. Jag tog tillbaka henne och satte henne igen och då satt hon som ett litet ljus. Jag funderar på att jag kanske sa stanna samtidigt som jag gick och att hon därför blev osäker? Nåja, det är bara att träna varje dag kommande vecka. På platsliggningen så lämnade vi dom och gömde oss inne i skogen där jag kunde se henne utan att hon såg mig. Efter 2minuter så sätter sig den lilla råttan upp, varvid jag ropar, nej-lägg dig, åt henne. Hon såg väääldigt förvånad ut och lade sig på en gång. Sedan låg hon snällt tiden ut - suck, så här är det alltid veckan innan en tävling, då kommer en massa konstigheter.

Sedan satte jag in Ammi i bilen medan Louise körde igenom några av momenten i Eliten. Sedan värmde jag upp Ammi lite innan jag gick in på planen och Louise kommenderade mig genom trean. Jag insåg att jag måste värma upp henne mer innan jag går in på planen för det var först i slutet av fotgåendet som hon kom igång. Sättandet så måste jag gå en ganska långsam fot för att hon inte ska glida fram för mycket och missa kommandot. Inkallningen så är det att jobba med ställandet och jag måste var tidig med kommandot. Rutan måste jag köra ställanden (för nu vill hon gärna sätta sig på stå-kommandot). Hopp-apport och metallapporten går bra och idag så lyfte hon ingen annan pinne innan hon tog rätt på vittringen. Fjärren gick sisådär, hon rörde sig framåt på stå-förflyttningarna. Men på det stora hela så ser det OK ut.

Efter det så körde Louise vittringen och fjärren med Vilja. När jag tittade på deras fjärr så insåg jag att hon hade ett mycket bättre handkommandot än vad jag har. Mitt kan nog dra hunden mot mig medans hennes tryckte hunden från henne, men annars är dom väldigt lika. Så efter middagen när vi var ute och promenerade så provade jag att köra fjärren med det handtecknet istället och det var klockrent. Hon rörde sig inte en millimeter framåt på stå-kommandona. Tack Louise för det tipset :).

Inga kommentarer: